انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

موج گرمای شدید در خاورمیانه که منطقه سرشار از منابع نفت و گاز است، تامین تقاضای فزاینده برای انرژی در شرایط آب و هوایی سخت را دشوار می‌کند.

به گزارش مثلث انرژی به  نقل از ایسنا، دمای هوا در خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) به چنان درجه سوزانی افزایش پیدا کرده است که سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، یک هشدار عمومی صادر کرده است. هر چند این منطقه همواره برای گرمای شدید تابستانی خود شناخته شده است اما موج هوای داغ فعلی حتی برای کسانی که به آب و هوای بیابانی عادت کرده اند، بسیار سخت است و شاخص گرما به بالای ۱۵۰ درجه فارنهایت رسیده که در بسیاری از نقاط، نزدیک به مرز بقای انسان است.

شبکه الجزیره، به نقل از جان نایرن، مشاور ارشد سازمان جهانی هواشناسی در خصوص گرمای کشنده می‌نویسد: این‌ها سیستم‌های آب و هوایی معمول گذشته نیستند. باید برای تغییر آن، ترمیم اقلیمی انجام دهید. کشورهای متعددی از جمله الجزایر، تونس و اردن، رکوردهای قبلی که برای افزایش دما ثبت شده بود، شکسته‌اند و آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر منطقه بیداد می‌کند.

در نتیجه موج گرمای شدید، بسیاری از این کشورها، حتی کشورهایی که سرشار از ذخایر انرژی هستند، در مواجهه با تقاضای فزاینده، رگولاتورهای ناآماده و شبکه‌های برق آسیب‌پذیر، برای تامین نیازهای انرژی به سختی در تکاپو هستند. در عراق، ناامنی انرژی باعث برانگیخته شدن اعتراضاتی شده است. اکنون به نظر می‌رسد مصر یک بار دیگر در خصوص تامین گاز طبیعی، دچار مشکل شده است. هر چند دولت مصر منکر آن است که این کشور با کمبود گاز طبیعی روبرو شده است و کارشناسان می گویند که عرضه در حقیقت، کاهش پیدا کرده است.

در مجموع، خاورمیانه برای موج‌های گرمای شدید که با تغییرات اقلیمی، شدت پیدا می‌کنند، آماده نیست. طبق یک بررسی اخیر، تا سال ۲۰۵۰، اکثر مردمی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند، در معرض گرمای شدید قرار خواهند گرفت. تلفات انسانی موج‌های گرمای شدید، قابل توجه خواهد بود و سایر اثرات آن بر سلامت انسان، احتمالا بار سنگینی بر این منطقه وارد می‌کند.

طبق بررسی دیگری که به تازگی در نشریه لانست منتشر شده است، پیش بینی می‌شود تعداد مرگ و میر ناشی از عوامل مرتبط با گرما در منطقه منا از نرخ فعلی حدود دو مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال، به حدود ۱۲۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر تا پایان قرن جاری افزایش پیدا کند. این به معنای آن است که فقط در عراق تا سال ۲۱۰۰، سالانه ۱۳۸ هزار نفر بر اثر گرما، جان خود را از دست خواهند داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بررسی‌های اخیر نشان داده است که دمای بالای ۹۰ درجه فارنهایت، با کاهش شدید بهره‌وری مرتبط است و می‌تواند سالانه میلیاردها دلار به کشورها خسارت بزند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، اقتصاد آمریکا به تنهایی، سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار به دلیل گرمای شدید، از دست خواهد داد. کشورهای فقیرتر، مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، احتمالا زیان‌های اقتصادی بیشتری را متحمل خواهند شد و ظرفیت کمتری برای انعطاف پذیری خواهند داشت.

انتهای پیام

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید