معاون وزیر نفت در امور بینالملل با بیان اینکه بررسیهای جامع در زمینه راستیآزمایی رفع تحریمها انجام شده است، گفت: در حوزه بینالملل نباید حیاط خلوت در وزارت نفت شکل بگیرد و زمینهای برای اعطای امتیازهای ویژه برای برخی ایجاد شود تا بعضی از جایگاههای بینالمللی وزارت نفت را اشغال کنند. بله، بنده با این مخالفم و با علم به اینکه ورود به چنین حیاط خلوتهایی هزینه دارد، وارد این حیطه شدهام.
به گزارش مثلث انرژی به نقل از شانا، احمد اسدزاده ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ حدود سه ماه پس از سرپرستی بر معاونت امور بینالملل و بازرگانی وزارت نفت حکم معاونت را از وزیر نفت دریافت کرد. او حالا مرد شماره یک معاونت بینالملل و بازرگانی وزارت نفت است. اسدزاده که سابقه حضور در این معاونت را دارد، در سه ماه اخیر درباره اتفاقهای پرشمار در بخش بینالملل از جمله امضای قرارداد سوآپ گاز اظهار نظری نداشته است. اسدزاده حالا اما در گفتوگوی تفضیلی با شانا ضمن تشریح برنامههایش در این معاونت، پاسخگوی پرسشهایی درباره قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان، وضع قراردادهای صادرات گاز ایران و صادرات گاز به اروپا، ارائه پیشنهادهای جذاب به ایران، ارتباط با همسایگان و ... شد.
بازرگانی معاونت بینالملل مغفول مانده است
معاون بینالملل و بازرگانی وزیر نفت در تعریف دیپلماسی انرژی که مورد تأکید وزیر نفت است، اظهار کرد: دیپلماسی انرژی مقولهای دووجهی است. وجه نخست، آن است که دیپلماسی چه خدمتی میتواند به صنعت نفت برای انجام وظایف خود ارائه دهد و وجه دیگر آن است که صنعت نفت چه خدمتی به ارتقای امنیت ملی خواهد کرد. از این رو دیپلماسی انرژی یک سکه دوروست. کسی که میخواهد در حوزه دیپلماسی انرژی کار کند باید نسبت به هر دو مقوله انرژی و امنیت ملی نگاه داشته باشد. در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت (بخش بینالملل) هم به این موضوع تصریح شده است.
اسدزاده تأکید کرد: البته این معاونت جایگاه ستادی دارد و در امور عملیاتی شرکتها دخالت نخواهد کرد. بنده برای شأن سیاستگذاری این معاونت در نشستهایی که با همکاران دارم، این مثال را بیان میکنم که یک شرکت عملیاتی میخواهد محصول خود را از طریق خط لوله به مقاصدی تعیینشده برساند. برای اجرای این کار نیاز به انجام برخی کارهای مقدماتی مانند تسطیح زمین، رفع معارضین، تملک زمینهای جدید و ... است. شرکت عملیاتی پس از انجام کارهای مقدماتی با خیال راحت میتواند لولهگذاری انجام دهد. جایگاه ستادی شبیه به این کار است، یعنی واحدهای ستادی مانند معاونت بینالملل باید زمینهای بازی جدیدی برای شرکتها ایجاد و سعی کنند معارضها و ذینفعهای مختلف را برای انجام یک کار همسو سازند، زمینبازی را صاف و تسطیح کنند و بعد شرکت عملیاتی اقدام به فعالیت کند.
وی با بیان اینکه معاونت بینالملل باید با سامان دادن ارتباطات در سطح سیاسی و کلان در فضای بینالمللی، عرصههای جدیدی برای فروش نفت باز کند و زمینهای بازی جدید را فراروی شرکتها قرار دهد، تصریح کرد: طبعاً این کار سادهای نیست و نیازمند است ذینفعانی را که در برخی موارد با هم معارض هستند در سطوح فراوزارتخانهای همسو و یکپارچه کند، این کاری ستادی و سیاستگذارانه است و شرکتها نمیتوانند در این زمینه فعالیت کنند. از سوی دیگر این معاونت هم نمیتواند و نباید در کم و کیف و جزئیات کار عملیاتی دخالت کند و اینکه نفت با چه مشخصاتی و قیمتی و به چه خریدار مشخصی فروخته میشود در حیطه کاری معاونت بینالملل و بازرگانی نیست. یا فرض کنید چارچوب جدیدی را که برای سرمایهگذاری و تجارت در صنعت نفت تمرین نشده است بخواهیم عملیاتی کنیم. ابتدا باید هماهنگیها و بررسیهای عالیه این کار در این معاونت انجام شود. بخش بازرگانی که در عنوان این معاونت وجود دارد مغفول واقعشده و لازم است مورد توجه جدیتری قرار گیرد.
مقابل امتیازهای ویژه میایستم
معاون بینالملل و بازرگانی وزیر نفت با تأکید بر اینکه تفکیک این جایگاهها در وزارت نفت میتواند کمک شایان توجهی به پیشرفت دیپلماسی انرژی داشته باشد، تصریح کرد: برای نقطهزنی و اثربخشی فعالیتها و تعاملات در حوزه بینالملل وزارت نفت نیازمند ایجاد یکپارچهسازی، هماهنگی و انسجام هستیم و برای چنین منظوری باید پنجره واحدی برای تعاملات بینالمللی در وزارت نفت ایجاد شود.
اسدزاده ادامه داد: بنده بههیچوجه قائل به این نیستم که مسائل مختلف بینالمللی وزارت نفت به شکل سازمانی زیر نظر این معاونت باشد، چراکه این کار لزومی ندارد و گاهی اوقات چابکی کار را هم میگیرد، اما به جد معتقدم باید مرکزیتی هماهنگکننده برای همکاریهای بینالمللی در وزارت نفت ایجاد شود و همه بخشهایی که با حوزه بینالملل تماس دارند در این مرکزیت با هم هماهنگ شوند.
وی در تبیین این مرکز هماهنگکننده اظهار کرد: نخستین گامها برای چنین هدفی تشکیل «شورای هماهنگی روابط خارجی وزارت نفت» در سطح مدیران کل امور بینالملل شرکتهای اصلی و تشکیل «کمیته روابط بینالملل» در سطح وزیر و معاونان برای سیاستگذاری راهبردی در زمینه همکاریهای بینالمللی است.
معاون بینالملل و بازرگانی وزیر نفت تأکید کرد: در حوزه بینالملل نباید حیاط خلوت در وزارت نفت شکل بگیرد و زمینهای برای اعطای امتیازهای ویژه برای بعضی ایجاد شود تا بعضی از جایگاههای بینالمللی وزارت نفت را اشغال کنند. بله بنده با این مخالفم و با علم به اینکه ورود به چنین حیاط خلوتهایی هزینه دارد هم وارد این حیطه شدهام. به هر حال شعار اصلی دولت سیزدهم و آقای رئیسی مقابله با امتیازهای ویژه است و ما هم آماده پرداختن هزینه در این مسیر هستیم.