انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در هنگام ایجاد سانحه، سی ان جی سوخت ایمن تری نسبت به سایر سوخت های مایع از جمله بنزین است، تاکید کرد: در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است تا ضریب ایمنی سی ان جی افزایش پیدا کند اما این امر مستلزم این است که بازار مصرف در تهیه مخازن سی ان جی به مراکز زیرزمینی مراجعه نکنند.

به گزارش مثلث انرژی به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، ‎محمد رضایی گفت: برتری های سی ان جی در قیاس با سایر سوخت های مایع امری انکارناپذیر است اما به منظور تحقق آن رعایت چند اصل از سوی مصرف کننده ضروری است. 

‎رضایی با بیان اینکه سی ان جی، گاز طبیعی فشرده شده ای است که در یک مخزن تحت فشار ذخیره و در نهایت مصرف می شود، افزود: اولین نکته ای که در این زمینه نگرانی ها را برطرف می کند این است که مخازنی که در خودروها تعبیه شده اند، قابلیت تحمل فشار تا دو برابر سقف فشار ظرفیت موجود را دارا هستند.

‎وی در ادامه تصریح کرد: مخازن سی ان جی در تاکسی ها و وانت بارها در 200 بار پرشده و سوخت گیری متوقف می شود، این درحالی است که مخازن استاندارد تا 400  بار می توانند فشار را تحمل کنند. 

‎رضایی درخصوص مقاومت مخازن سی ان جی در اثر ضربات ناشی از سوانح رانندگی گفت: بر روی این مخازن دربرابر ضربه ها تست های متعددی انجام شده است، به گونه ای که با انجام آزمون های مختلف موفق به دریافت کد از مراجع رسمی می شوند.

‎به گفته این مقام مسوول نه تنها مخازن مقابل فشاری که حین سوخت گیری متحمل می شوند، مقاومند بلکه تا دو برابر ظرفیت موجود ایمنی دارند. بدین ترتیب با انجام تست ها و آزمایش های گوناگون روی مخازن سی ان جی می توان گفت این مخازن به راحتی در اختیار یک کارگاه قرار نمی گیرند تا پس از فرآیند تبدیل روانه بازار مصرف شوند.

‎رضایی با اشاره به خطری که مراکز زیرزمینی برای این مخازن به وجود می آورند، تاکید کرد: متقاضیان باید به مراکز مجاز که در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به نشانی   IRNGV.IR  اشاره شده مراجعه و ثبت نام کنند تا صاحب محصول دارای مجوز و مورد تایید وزارت صمت شوند.

‎وی در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای افزایش ایمنی مخازن سی ان جی در مواقع تصادف و برخوردهای شدید پیش بینی شده است، اظهار کرد: براساس آمار موجود ماشین های بنزین سوز حین تصادف به دلیل پربودن باک، براثر آتش سوزی و انفجار منجر به کشته شدن سرنشینان خودروی حادثه دیده می شوند، این درحالی است که در خودروهای سی ان جی سوز چنین اتفاقی به هیچ وجه رخ نمی دهد.

‎رضایی افزود: اگر خودروهای حامل مخازن سی ان جی شدیدترین برخورد را متحمل شوند به هیچ وجه مخازنشان منفجر نخواهند شد چرا که با توجه به مقاومتی که دارند، مقابل شدیدترین ضربه ها متلاشی نمی شوند.  به طور مثال اگر ضربه ای که به خودرو وارد شده بسیار سهمگین بوده باشد در بدبینانه ترین حالت گاز فشرده شده در مخزن به هوا می رود، بدون اینکه منجر به  انفجار و آتش سوزی شود.

‎مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با بیان اینکه در جامعه به اشتباه باوری رواج دارد مبنی بر اینکه سی ان جی یک بمب متحرک  است، توضیح داد: آنچه که در جامعه رایج است غیرمنطقی و بیشتر شبیه به یک خرافه است، این سوخت نه تنها ناایمن نیست بلکه از سوخت های مایع مثل بنزین در حمل و نقل ایمن تر است، منتها در این معادله باید از ماشین هایی که فاقد گواهی فنی و ایمنی سلامت هستند، ترسید.

‎به گفته وی بر اساس استانداردهای ملی، خودروهای گاز سوز باید هر ۱۲ ماه و سیستم ذخیره سازی آنها هر۳۶ ماه بازرسی چشمی شوند و مخازن ذخیره سازی هر ۷۲ ماه مورد تست هیدرواستاتیک قرار گیرند اما اگر مخزن خودروی مورد استفاده بیش از حد پر و خالی شده باشد باید مجدد گواهی سلامت بگیرد و ضروری است خودرو در بازه های زمانی کمتر از آنچه ذکر شده مورد بازرسی قرار گیرد.

‎مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش تاکید کرد: اکثر حوادث مربوط به این سوخت حین سوخت‌گیری در جایگاه های عرضه بوده است پس ضروری به نظر می رسد آگاهی کاملی نسبت به بالارفتن سطح دانش مردم در این زمینه انجام شود تا موقع سوخت گیری بیشترین احتیاط ها را داشته باشند.

رضایی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل سوخت گیری سی ان جی گفت: به این منظور قانونی وجود دارد که در جایگاه های سی ان جی، موقع سوخت گیری باید ماشین خالی از سرنشین باشد و راننده نیز از ماشین فاصله بگیرد تا اگر بنا به هر دلیلی از جمله مستهلک بودن مخزن و ... اتفاقی افتاد از آسیب جانی جلوگیری شود.

 

انتهای پیام


19:47:42

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید