انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گاز طبیعی فشرده یا CNG را یکی از مناسب ترین، ارزانترین و در دسترس ترین جایگزین های بنزین معرفی کرد و افزود: این گاز یکی از مهمترین سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل است که عمدتا از متان تشکیل شده است.

به گزارش مثلث انرژی ، علیرضا آرمان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد خودرو روزانه به طور متوسط 24.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف می کنند.

آرمان مقدم LPG (گاز مایع) که مخلوطی از پروپان و بوتان است را یکی دیگر از سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل در دنیا عنوان کرد.

وی در مورد خصوصیات LPG گفت: این گاز از تفکیک و پالایش گاز طبیعی و یا پالایش نفت خام به دست می آید و در دما و فشار طبیعی، گازی شکل است اما پس از تراکم در فشارهای متوسط به شکل مایع در می آید.

 مزیت های CNG نسبت به LPG بیشتر است

آرمان مقدم در ادامه به مزیت CNG نسبت به LPG اشاره کرد و افزود: عدد اکتان CNG بالاتر از عدد اکتان LPG است.

وی با بیان اینکه عدد اکتان در CNG را ۱۳۰-۱۲۰ و در LPG حدودا ۱۱۲-۱۰۵ است، تصریح کرد که عملکرد به سوزی سوخت CNG با لحاظ پارامتر عدد اکتان شرایط بهتری دارد که از جنبه زیست محیطی نیز وضعیت مناسب تری خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در خودروهای CNG سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دی اکسید کربن در شرایط بدون ترافیک 25 درصد کاهش می یابد  و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵ درصد نیز خواهد رسید این در حالی است که در خودروهای LPG سوز میزان کاهش انتشار کربن دی اکسید نسبت به موتورهای بنزینی تقریبا 15 درصد است. همچنین در هوای سرد استارت خوردن ماشین های CNG در مقایسه با خودروهای LPG و بنزین راحت تر انجام می گیرد. از جهت شاخص قیمت نیز در مقیاس جهانی CNG از LPG ارزانتر است بعنوان مثال در امریکا هر گالن LPG به میزان بیست سنت گرانتر از بنزین است ولی CNG به ازای هر گالن چهل و یک سنت ارزانتر از بنزین می باشد.

آرمان مقدم با اشاره به این مطلب که ایران با در اختیار داشتن دومین رتبه ذخایر گاز طبیعی جهان و همچنین شبکه گسترده خط لوله گاز، بستری مناسب جهت استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG به عنوان سوختی پاک جهت جایگزینی در سیستم حمل و نقل کشور دارد، تصریح کرد: به کمک شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور تاکنون حدود 2500 جایگاهCNG در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصی نقاط کشور فراهم می سازد.

وی با بیان اینکه در خودروها با سوخت LPG، امکان نشر گاز (هر چند مقادیر کم) وجود دارد، اظهار داشت: بنا بر توصیه های ایمنی بهتر است خودروهای گاز مایع در پارکینگ با سیتم تهویه مناسب نگهداری شوند چرا که در غیر این صورت احتمال تجمع گاز نشت یافته در پارکینگ و خطرات ناشی از آن وجود خواهد داشت.

آرمان مقدم ادامه داد: در واقع چون LPG از هوا سنگین تر است، در صورت نشت در محیط باقی می ماند و به سختی پخش می شود لذا خطرات ناشی از انفجار و آتش سوزی محتمل خواهد بود. این در حالی است که دانسیته CNG کم تر از هواست و پس از نشتی سریعا پراکنده می شود و نسبت به LPG ایمن تر ارزیابی می شود.

 

مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز طبیعی در استفاده از LPG اشتباه است

آرمان مقدم در پایان با اشاره به اینکه برخی رسانه ها به مزیت استفاده از سوخت LPG اشاره و برای صحه گذاشتن بر دلیل خود به استفاده از این سوخت در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ترکیه، کره جنوبی، لهستان، روسیه، ایتالیا، انگلستان، امریکا، استرالیا، اکراین و ...  اشاره می کنند، افزود: باید گفت عمده این کشورها منابع گازی مناسبی در اختیار ندارند و نیاز گاز شهری مورد نیاز خود را از طریق واردات و حتی در برخی موارد زغال سنگ تامین می کنند ضمن آنکه زیرساخت های توسعه CNG  نظیر شبکه گسترده گاز که در کشور ما وجود دارد را در کشورشان ندارند.

براساس گزارش  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ، وی گفت: در واقع در انتخاب میان بنزین و LPG به سراغLPG  به عنوان سوخت مناسب تر رفته اند؛ این درحالی است که در ایران در مقایسه میان LPG و بنزین، گزینه ای به نام CNG وجود دارد که به دلیل برتری های فنی و قیمتی می تواند به عنوان سوخت ملی مطرح شود.

نظرات (1)

این نظر توسط مدیر کوچک شده

مطالب ارسالی صحیح است. البته اکتان ال پی جی حداکثر 105 است. ال پی جی می تواند سوخت جایگزین باشد مشروط به رعایت عرف جهانی در قیمت گذاری که متاسفانه در ایران بسیار پایینتر از سی ان جی است و باعث تبدیلهای غیر استاندارد و سوختگیری غیر ایمن شده و می...

مطالب ارسالی صحیح است. البته اکتان ال پی جی حداکثر 105 است. ال پی جی می تواند سوخت جایگزین باشد مشروط به رعایت عرف جهانی در قیمت گذاری که متاسفانه در ایران بسیار پایینتر از سی ان جی است و باعث تبدیلهای غیر استاندارد و سوختگیری غیر ایمن شده و می شود.
موضوع اصلی این است که بعلت موانع جدی که در مسیر مصرف سی ان جی ایجاد شده، باعث کاهش منافع مصرف کننده سی ان جی شده و مصرف سی ان جی را طی تقریبا 10 سال اخیر تقریباً ثابت نگه داشته است. کشور چین به ازای هر خودرو گاز سوز چندین برابر متوسط هر خودرو در ایران گاز طبیعی فشرده یا مایع مصرف می کند. اگر موانع بر داشته شود نیاز به تعریف پروژه های یارانه ای که در آن فساد بسیار اتفاق می افتد نمی باشد.
موانع ایجاد شده شامل:
1. نپذیرفتن تبدیل کارگاهی توسط موسسه استاندارد
2. درخواست پول برای تایید هر تبدیل کارگاهی برخلاف عرف بین المللی و حتی داخلی (حدود 80 هزار تومان برای تایید هر تبدیل!
3. الزام هیدروتست برخلاف استانداردها و رویه های بین المللی
4. عدم تدوین استاندارد تبدیل کارگاهی و نپذیرفت رویه های قبلی که مطابق رویه های جهانی انجام شده.
5. چشم پوشی بر خطاهای تولیدات کارخانه ای نظیر نصب دو مخزن رویهم بنحوی که برای بازدید مخزن زیری بایستی یک مخزن باز شود که این کار باید ممنوع شود. این رویه توسط تمامی خودروسازان در سایر کشورها رعایت می شود. لازم بتوضیح است بسیاری از انفجارهای مخازن طی سالهای اخیر ناشی از تبدیلهای کارخانه ای پراید و نیسان وانت دومخزن رویهم، عدم بازرسی چشمی بعلت لزوم هیدرتست که برای مالک مشکل زاست و تبدیلهای زیرپله ای بعلت ممنوعیت تبدیل کارگاهیست.
6. قیمت گذاری نامناسب سوخت سی ان جی در مقایسه با بنزین، گازوئیل و ال پی جی است. بسیاری از اتوبوسهای گازسوز مجدد به دیزل تبدیل شدند. تبدیلهای غیر مجاز ال پی جی رایج شده بود.
7. تصمیمات مخرب نظیر افزایش قیمت سی ان جی در اواخر 1398 که منجر به تعطیلی بیشتر صنعتگران سی ان جی شد و تغییر قیمت ناگهانی بنزین بعد چند ماه که باعث مراجعه شدید مردم به مراکزی بود که تجهیزات نداشتند.
8. پاسخگو نبودن سازمانهای درگیر این صنعت و عدم نظارت جامع بر فعالیت آنها.
9. نبود متولی واحد برای این صنعت.
10. دادن عنوان بزرگ "اتحادیه سوختهای جایگزین" به مجموعه ای که فقط کارگاههای ظاهرا غیر مجاز تبدیل هستند. حال آنکه خیلی از کارخانجات و صنایع به سوختهای جایگزین مرتبط هستند.
11. عدم همکاری خودروسازان در تولید خودرو گازسوز مطابق استانداردهای جهانی.
12. ممنوعیت جایگاههای خانگی خصوصا در کلانشهرها و نقاط دورافتاده.
13. موارد دیگر نظیر تامین لوله تولید مخزن از داخل و ...
در این موارد بحث و صحبت فراوان است ولی اگر موانع برداشته شود سوخت اصلی حمل و نقل گازطبیعی (سی ان جی و ال ان جی) با حداقل 70% نفوذ خواهد بود. با ایجاد این مشکلات طی حدود 15 سال اخیر، فقط از بابت واردات و یارانه سوختهای مایع، صدها میلیارد دلار کشور عدم النفع داشته است و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست و در جهت اصلاح هم اقدام مناسب مشاهده نمی شود.

ادامه مطلب
تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید