انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: ایران می‌تواند اقدامات متعددی را در حوزه انرژی در قاره آفریقا انجام دهد و از این پتانسیل خفته به نحو احسن استفاده کند.

به گزارش مثلث انرژی محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا و ظرفیت‌های موجود در حوزه انرژی که می‌تواند مورد مذاکره قرار بگیرد، اظهار کرد: قاره آفریقا مورد توجه کشورها نبوده و باید گفت که پتانسیل‌های آن مغفول مانده است که ایران می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه و سرمایه‌گذاری روی این موضوع در قاره آفریقا علاوه بر هزینه بالا نیازمند زمانی طولانی است اما می‌توان از پتانسیل پالایشگاه‌های موجود در این کشورها استفاده کرد، گفت: ایران می‌تواند روی پالایشگاه‌های موجود در این کشورها سرمایه‌گذاری کند و از این طریق میزان صادرات خود را افزایش دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: ایران ثابت کرده که در این حوزه پتانسیل‌های بالایی دارد و می‌تواند در مسیر ارتقا پالایشگاه‌های کشورهای دیگر و افزایش صادرات خود گام بردارد بی شک کشورهای قاره آفریقا نیز می‌تواند گزینه مناسبی در این حوزه باشد.

خطیبی با اشاره به پتانسیل‌ گسترش همکاری‌ها و انتقال دانش فنی به قاره آفریقا، گفت: کشورهای آفریقایی، سرزمین‌هایی سرشار از استعدادها و منابع غنی هستند که متأسفانه در چند قرن گذشته همواره مورد دستبرد کشورهای غربی قرار گرفته‌اند در این شرایط ایران می‌تواند در حوزه انتقال دانش فنی به این کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه بی‌شک کشورهای قاره آفریقا نیز باتوجه به ظرفیت‌های ایران موافق توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی است، گفت: در مذاکرات قبلی که بین ایران و کشورهای قاره آفریقا صورت گرفت نیز شاهد استقبال کشورهای آفریقایی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی بودیم و باید گفت که این موضوع برای ایران نیز یک فرصت حساب می‌شود.

به گزارش ایسنا، هدف اصلی سفر رییس‌جمهوری به قاره آفریقا ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی و بطورکلی تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران است. در طی این سفر سه روزه از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بازدید می‌کند، این نخستین سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا پس از یازده سال است و برخی وزرا و مقامات از وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

اگرچه حجم تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا نسبت به سال ۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی داشته است، اما طبق اعلام دولت این رقم کافی نیست و روابط اقتصادی باید متناسب با بازار حدوداً ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا افزایش یابد.

انتهای پیام

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید