انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی، تحت تاثیر ابهامات نسبت به دورنمای اقتصاد چین که کاهش تولید اوپک پلاس و هفتمین کاهش متوالی شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، بیش از یک دلار کاهش پیدا کرد.

به گزارش مثلث انرژی به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۱۵ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۹ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، به ۷۰ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته ۲.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۲.۳ درصد، رشد هفتگی داشت.

تینا تنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: پس از بهبود دو روزه بازارهای نفت در آستانه تصمیم بانک مرکزی چین در مورد نرخ اولیه وام در هفته جاری، ابهامات پیرامون رشد اقتصادی چین، ممکن است باعث ریزش قیمت‌ها شده باشد.

تعدادی از بانک‌های بزرگ پس از انتشار آمار اقتصادی ماه مه در هفته گذشته که نشان داد روند احیای پساکرونایی دومین اقتصاد بزرگ جهان ضعیف شده است، پیش‌بینی خود از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ را کاهش دادند.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که چین در سال میلادی جاری، تدابیر محرک مالی بیشتری را برای تقویت رشد اقتصاد خود به کار خواهد بست، اما نگرانی‌ها نسبت به بدهی و فرار سرمایه، اقداماتی که برای تقویت تقاضای ضعیف در بخش‌های مصرف‌کننده و خصوصی انجام می‌شود را حفظ خواهد کرد.

با این حال، تولید پالایشگاهی چین در ماه مه، به دومین رکورد بالای خود رسید که به رشد قیمت‌ها در هفته گذشته کمک کرد و شرکت‌های انرژی آمریکایی، برای نخستین بار از ژوییه سال ۲۰۲۰، تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی فعال را برای هفت هفته متوالی کاهش دادند. تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آینده است، در هفته منتهی به ۱۶ ژوئن،  با هشت حلقه کاهش، به ۶۸۷ حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از آوریل ۲۰۲۲ است.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت  OANDA، قیمت نفت روز دوشنبه به دلیل این انتظار که اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای رعایت سهمیه‌های تولید با مشکل مواجه خواهند بود، پایین رفت. مویا با اشاره به اظهارات ایگور سچین، رئیس غول نفتی روس‌نفت، گفت: روس نفت پیشنهاد می‌کند که اوپک پلاس به صادرات نفت متمرکز شود نه تولید.

سچین روز شنبه در سخنانی در یک کنفرانس اقتصادی گفت: به دلیل متفاوت بودن بازارهای داخلی هر کشور، برای اوپک پلاس مناسب است که به حجم صادرات نفت و همچنین سهمیه‌های تولید نظارت کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس اوایل ماه میلادی جاری، با توافق تولید جدیدی موافقت کرد و عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده این گروه است، وعده داد تولیدش را در ژوییه به صورت داوطلبانه، به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

انتهای پیام

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید