انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از بازگشت ۱۵۰۰ هکتار از اراضی زیر آب رفته حاشیه ارس با ساحل سازی خبر داد و گفت: این استان به میزان ۲۵۰ کیلومتر با جمهوری آذربایجان مرز مشترک داشته و شیب عرضی رود ارس در این مرز نیز به سمت ایران است که در ۹۰ کیلومتر از طول این مسیر شستشوی خاک‌های ایران، به زیر آب رفتن خاک‌ها و کاهش خاک جمهوری اسلامی رخ می‌دهد.

به گزارش مثلث انرژی به نقل از ایسنا، یوسف غفارزاده یکشنبه،  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برای ۶۰ کیلومتر از این ۹۰ کیلومتر در راستای جلوگیری از کاستن خاک جمهوری اسلامی، ساحل سازی انجام شده و برای ۳۰ کیلومتر دیگر نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌های استان در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، اظهار کرد: امسال ۲۳۹ میلی متر بارش در استان داشتیم که حدود ۱۴ درصد کمتر از میانگین درازمدت است. بر اساس گزارش‌ها امسال منطقه ترکمانچای با حدود ۳۱۳ میلی متر بیشترین بارش و شهرستان اسکو با ۱۵۶ میلی متر کمترین بارش را داشته است.

وی با بیان این‌که امسال بارش‌ها در منطقه جنوب استان خوب ولی در شمال استان مناسب نبوده است، افزود: این کمبود بارش‌ها، تاثیر قابل توجهی بر سطح رودخانه‌ها و رواناب‌ها داشته است؛ به طوری که گاهی بارش‌ها کمتر از پنج میلیمتر بوده و عملا برای ذخیره سازی پشت سد و یا نفوذ به آب‌های زیرزمینی کارایی نداشته و امسال نیز با ۷۶ درصد کاهش رواناب‌ها مواجه بودیم. 

وی در تشریح آخرین وضعیت سدهای استان، گفت: اکنون تعداد ۱۰ سد بزرگ در داخل استان و دو سد ارس و خداآفرین بین استانی داریم. امسال ۲۷۳ میلیون مترمکعب در مجموع ۱۰ سد استان ذخیره آب داشتیم که این رقم در سال قبل ۳۴۵ میلیمتر بوده و به طور میانگین ۱۱ درصد کاهش یافته است.

غفارزاده افزود: مجموع ظرفیت‌ سدهای استان بالغ بر ۵۷۶ میلیون مترمکعب بوده و اکنون حدود ۴۶ درصد مخازن این سدها پر است که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش یافته است. سد نهند یکی از سدهای مهم استان بوده و قسمتی از آب شرب تبریز را تامین می‌کند که در سال قبل ۱۷ میلیون مترمکعب آب داشت ولی امسال با کاهش ۷۸ درصدی حدود ۳.۸ میلیون مترمکعب آب دارد.

وی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف آب در استان، تاکید کرد: اگر مردم عزیز تبریز تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد صرفه جویی داشته باشند، می‌توانیم کمبود بارش‌ها و مخازن سدها را امسال مدیریت کنیم. اکنون وارد پیک مصرف آب شده‌ایم و مدیریت وضعیت کنونی آب یاری تمامی شهروندان را می‌طلبد.

وی گفت: ۶۵ درصد از آب شرب تبریز از خط زرینه رود تامین می‌شود و این خط حدود ۱۸۶ کیلومتر لوله گذاری شده و نگهداری از آن کار بسیار سنگین و دشواری است و امکان بروز مشکلات مختلفی در این مسیر وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: بالغ بر ۱۳۰کیلومتر از این پروژه با لوله بتنی کار شده بود که با توجه به عمر بسیار بالای آن، همه ساله شاهد ترکیدگی در این مسیر هستیم. در این راستا تمامی این مسیر بتنی با لوله فولادی تعویض شد و اکنون تنها سه کیلومتر از آن باقی مانده که با اتمام آن ظرف یک ماه آینده پایدارسازی تامین آب را منجر خواهد شد.

وی با اشاره به وجود رینک در اطراف شهرهای بزرگ، گفت: وجود این رینک باعث یکسان سازی کیفیت آب و مدیریت آب شهر می‌شود. بر این اساس عملیات ساخت رینک جنوبی تبریز به طول ۲۶ کیلومتر آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره پررنگ بودن بخش آب در سفر نخست ریاست جمهوری به استان، اظهار کرد: مبلغ ۳۶۵۰ میلیارد تومان به ۱۱ پروژه نیمه تمام آبی استان در این سفر مصوب شد که در این راستا ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای سال نخست تحقق یافت که ۹۰ درصد هم به صورت نقدی تخصیص یافته و تمامی پروژه‌ها فعال شدند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که طی این یک سال حدود ۱۸ پروژه به اتمام رسید، گفت: مقرر بود تا ۳۰۰۰ هکتار شبکه پایاب در سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد که در مجموع حدود ۴۵۰۰ هکتار تقریبا ۱.۵ برابر برنامه مصوب به اتمام رسید، از جمله این پروژه‌ها نیز ایستگاه پمپاژ شبکه ابراهیم سمیع در نقطه صفر مرزی استان بود که بیش از ۱۵ سال ناتمام مانده و طی یک سال تمام شد و مزارع مردم این منطقه به آب رسیدند. 

وی افزود: برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه احداث شبکه پایاب برای ۳۰۰۰ هکتار داریم که بر اساس پیش بینی‌ها بالای ۵۰۰۰ هکتار در استان شبکه پایاب احداث خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های آبی افتتاح شده استان، ادامه داد: فاز اول به طول ۱۰ کیلومتر از پروژه انتقال پساب به دریاچه ارومیه در سال گذشته به بهره برداری رسید و الان حدود ۵۰ الی ۷۰ میلیون مترمکعب آب از تصفیه خانه به دریاچه هدایت می‌شود. ساخت دو مخزن ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار برای پایدار سازی آب شرب تبریز نیز از دیگر پروژه‌های افتتاح شده بود که با توجه به ظرفیت کنونی مخازن تبریز به میزان ۵۵۰ هزار متر مکعب، تقریبا یک پنجم حجم کل احداث شده است.

غفارزاده با اشاره به شروع عملیات اجرایی رسمی انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه، گفت: این پروژه، حیاتی ترین پروژه طول تاریخ تبریز بوده و قرار است تا آب شرب سه میلیون نفر و صنایع مختلف را تامین کند و پساب این آب نیز به دریاچه ارومیه خواهد رسید. اکنون بخش لوله گذاری حدود پنج کیلومتر، اجرای مخزن ۶۰ هزار مترمکعب و ساخت لوله‌های این پروژه آغاز شده است.

وی افزود: سال گذشته آبگیری سد خداآفرین بعد از ۲۰ سال با ظرفیت ۷۰۰ میلیون مترمکعب آغاز شد؛ ۷.۴ کیلومتر راه خداآفرین به جلفا به همراه تونل ۲۸۰ متری احداث و به بهره برداری رسید. 

وی خاطرنشان کرد: تا آخر شهریور ماه سال جاری نیز سد قیزقلعه‌سی که بین دو کشور(ایران و آذربایجان) در حال احداث است، به اتمام می‌رسد. این سد حدود دو میلیارد مترمکعب آب( یک میلیارد مترمکعب برای ایران و یک میلیارد متر مکعب برای آذربایجان) را تنظیم کرده و از خروج حقابه کشورمان جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح پروژه آبرسانی به میانه با حضور ریاست جمهوری، افزود: تصفیه خانه این پروژه با ظرفیت ۴۵۰ لیتر در ثانیه و خط انتقال ۴۹ کیلومتر به همراه ۸۰ درصد از ساخت سد گرمی چای به اتمام رسیده و آبگیری آن انجام گرفت و همزمان با آن تکمیل سد نیز ادامه می‌یابد. 

وی ادامه داد: حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و امیدواریم به زودی با تکمیل این سد تا اوایل سال بعد، آب شرب دائمی به طور کامل برای میانه تامین شود. هرچند اکنون نیز آب از سد به میانه در حال هدایت است. تا مهرماه از ذخیره آبی موجود استفاده کرده و از مهرماه نیز ۱۰۰ درصد آب شرب شهر میانه را به خط انتقال این سد وصل می‌کنیم.

وی با بیان این‌که پروژه‌های حیاتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد که با تامین اعتبار به نتیجه می‌رسند، در اولویت تخصیص اعتبار قرار دارند، اظهار کرد: در سفر دوم ریاست جمهوری به استان، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای شبکه قلعه چای عجب شیر و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد گردیان جلفا با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تخصیص یافت.

غفارزاده از پیگیری‌ها برای اخذ مجوز ماده ۲۳ برای تبدیل پروژه‌های مطالعاتی به اجرایی از سوی سازمان برنامه بودجه خبر داد و گفت: پروژه‌هایی چون آبرسانی به هوراند و آبش احمد از سد عمارت، آبرسانی به چاراویماق از سد سهند، تکمیل سد لیلان چای برای آب شرب ملکان، سد هرزه‌ورز آب شرب هریس و تصفیه خانه و خط انتقال سد کلقان به بستان آباد و هشترود از جمله پروژه‌های مهمی است که همزمان با اتمام پروژه‌های نیمه تمام آغاز خواهند شد. 

وی با اشاره به وجود ۲۱ دشت در استان، اظهار کرد: امسال ۸۷ میلیون مترمکعب افزایش افت سطح آب‌های زیرزمینی را در استان داشتیم که بیشترین آن در دشت‌های مرند، شبستر، تبریز( دامنه شمالی سهند) و سراب بوده و نشست زمین به خصوص در سراب گزارش شده است.

وی در ادامه از آغاز هفته صرفه جویی در مصرف آب با پیام «ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت‌پذیری» از ۲۶ خرداد ماه تا یکم تیر ماه خبر داد.

انتهای پیام

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید