انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اقدامات خوبی در ماه‌های اخیر برای رفع تنش آبی در پنج شهر استان انجام شده است تا در شرایط بحرانی قرار نگیریم.

به گزارش مثلث انرژی، مهدی دوستی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اقدامات پیشگیرانه حتی از سال گذشته عملیاتی شد و در سال مالی جاری اعتبارات تنش آبی استان ۸۰ میلیارد تومان بوده که هزینه شده است.

وی با اشاره به تنش آبی در پنج شهر و ۱۷ مجتمع آبرسانی روستایی خراسان جنوبی گفت: تنش آبی زمانی است که در نقطه سر به سر تولید و مصرف آب قرار داشته باشیم و با بروز اتفاقی این میزان مصرف را کسری داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اضافه کرد: بحران آب زمانی حادث می‌شود که میزان مصرف آب بیش از میزان تولید باشد و ناترازی به وجود آید که خوشبختانه اکنون هیچ شهر و روستای استان در مرحله بحران آب قرار ندارند و مساله تنش آبی مطرح است.

وی گفت: در حال حاضر شهرهای طبس، بیرجند، نهبندان، آرین شهر و قاین تنش آبی دارند که مدیریت تامین آب این مناطق با اقدامات مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

دوستی افزود: در شهر طبس که مهمترین تنش آبی را آنجا داریم و جزو ۱۴۰ پروژه آبرسانی اضطراری کشور است، حفر هشت حلقه چاه را در دستور کار قرار دادیم که هفت حلقه چاه در ماه‌های اخیر حفر و از این تعداد پنج حلقه وارد مدار شده، ۲ حلقه چاه دیگر هم تا یک ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: به دلیل کاهش بارندگی، ظرفیت آب سد نهرین طبس را از دست داده‌ایم و به طور میانگین ۷۰ لیتر بر ثانیه برای تامین آب شهر طبس از ظرفیت سد استفاده می‌کردیم که در حال حاضر به منابع جدید که ایجاد کردیم، اتکا شده تا ظرفیت مورد نیاز را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده، امسال را در طبس بدون تنش آبی سپری کنیم اما برای سال آینده نیاز به انتقال آب داریم.

وی گفت: شهر بیرجند با توجه به گستردگی تنش در بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خیلی اهمیت دارد و ساخت مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی یکی از مهمترین اقدامات در دستور کار است زیرا هرچه ظرفیت مخازن افزایش یابد، مدیریت بهتری در تامین داریم.

دوستی بیان کرد: برای رفع تنش آبی در شهر بیرجند حفر و تجهیز یک حلقه چاه و مهندسی مجدد چاه‌ها انجام شد تا ظرفیت مازاد و جبرانی را به دست آوریم و هر سال باید استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شهر نهبندان با حفر و تجهیز یک حلقه چاه و مهندسی مجدد چاه‌ها ظرفیت آبی جدید ایجاد شده است افزود: در شهر قاین هم علاوه بر تنش کمی، تنش کیفی آب را داریم که حفر ۲ حلقه چاه در قاین انجام شده و به زودی یک حلقه چاه وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: شهر آرین شهر هم تک منبع است که مجبوریم از ظرفیت شهر برای تامین آب روستاهای اطراف استفاده کنیم و برای این منطقه طرح کلان و میان مدت لازم است.

وی تصریح کرد: با این اقدامات در شرایط فعلی اگر قطعی برق یا مشکلی در استحصال آب نداشته باشیم می‌توانیم مساله تنش آبی را به خوبی در فصل گرما پشت سر بگذاریم.

دوستی در مورد مجتمع‌های آبرسانی روستایی گفت: پایش مصارف غیرمجاز در دستور کار است و حتی در روستاهایی که تنش آبی داشتند با شناسایی چند انشعاب غیرمجاز، رفع تنش شده است.

وی افزود: سالانه باید ۲۵۰ لیتر بر ثانیه با حفر ۱۸ حلقه چاه به ظرفیت تامین آب شرب استان اضافه کنیم تا شرایط موجود را حفظ و دچار تنش آبی نشویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: سالانه برای رفع تنش آبی در شهرها و روستاهای استان به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا طرح‌های مختلف تامین آب شرب را به اتمام برسانیم.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید