انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: با کمک وزارت امور خارجه، بالاخره اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد اما افغانستان اجازه بازدید از خود سد کجکی را به ایران نداد.

به گزارش مثلث انرژی به نقل از ایسنا، محمد جوانبخت در نشستی خبری با اشاره به بازدید از ایستگاه آب سنجی هیرمند در کشور افغانستان و نتایج آن، اظهار کرد:  طبق معاهده ۱۳۵۱ باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند وارد ایران شود و به مصرف تامین آب استان سیستان و بلوچستان و زاهدان برسد اما این اتفاق در چهار سال گذشته رخ نداده و آب موثری رهاسازی نشده است. 

وی با بیان اینکه یکی از پیش بینی‌های معاهده این بوده که هر زمان از آمار طرف مقابل قانع نشدیم درخواست بازدید داده شود، گفت: بر این اساس طی ۱.۵ سال گذشته ۳ جلسه با کمیساران و ۲ جلسه حاشیه‌ای برگزار کردیم اما در هر حال اجازه بازدید داده نمی‌شد؛ در نهایت بعد از اصرار ما و کمک وزارت امور خارجه پذیرفتند که بازدیدی داشته باشیم البته باید توجه داشت که بازدید در زمانی که رودخانه بیشترین آبدهی را دارد موثر است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه طبق بازدید گروه فنی اکنون جریان آب در سد کجکی برقرار است و امیدواریم بخشی از حقابه ایران تامین شود، گفت:  متاسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند اما در هر حال پیگیری ما ادامه دارد و در بخش‌های مختلف به لحاظ فنی و اجرایی موضوع را دنبال می‌کنیم و هیچگاه از دریافت این حقابه ناامید نیستیم.

جوانبخت با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم، خشکسالی، سیلاب ها  باعث شده اتفاقات خاص و جدی در حوزه آب رخ دهد و در هر حال با محدودیت منابع آب مواجه هستیم، گفت: اکنون توسعه مصرف به موازات محدودیت اتفاق افتاده همواره به تقاضاها در حوزه توسعه مصرف پاسخ داده شد و همین موضوع باعث شده با وضعیت خاصی مواجه باشیم.

وی افزود: همه ساله با صدها نقطه دارای تنش در کشور مواجه هستیم که این تنش در برخی نقاط خیلی شدید است. به‌طور مثال سال گذشته شاهد تمام شدن آب سد اکباتان بودیم امسال سد نهند در تبریز به دلیل اتفاق هیدرولیکی خالی شد و این در حالی است که سال‌های قبل این سد سرریز می‌کرد اما در هر حال همکاران توانستند یک متر مکعب آب را جایگزین کنند.

جوانبخت در ادامه بیان کرد: امسال برای اولین بار به سد دوستی که تامین کننده آب مشهد است هیچ آبی وارد نشده و این در حالی است که ما چند پیک طاقت فرسا از جمله زمان نوروز، اواخر بهار، اواسط تابستان و انتهای تابستان را در این شهر داریم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲ سال است که هیچ آبی وارد چاه نیمه‌های سیستان نشده و شرایط سختی را سپری می‌کنیم البته وزارت نیرو در ۳ فاز بنا دارد که موضوع آب در سیستان و بلوچستان را مدیریت کند که فاز یک اضطراری در حال انجام است و در سال جاری به سرانجام می‌رسد. همچنین ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان در دستور کار است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در حوزه تامین آب کشاورزی مشکلاتی داریم که برای حل این موضوع با تهیه جداول منابع و مصارف خوشبختانه بیشترین سطح زیر کشت محصول استراتژیک گندم را داشتیم، گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوبی جهت صیانت از آبهای زیرزمینی داریم طبق تکالیف قانونی مثل بند (ع) تبصره ۸ قانون بودجه به بازتخصیص آب به صنایع مکلف هستیم و همچنین مدیریت توام آب و برق برای چاه‌های کشاورزی تکلیف داریم.

جوانبخت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دیپلماسی آب، گفت:  اکنون با عراق در فضای خوبی قرار داریم، موضوع ارس را با ترکیه در حال پیگیری هستیم در بخش شرقی کشور بعد از سال‌ها طرف مقابل به تیم فنی ما اجازه داد طبق معاهده از ایستگاه آب سنجی دهراوود در بالادست سد کجکی بازدید کنیم و در واقع در مواقعی که ما اعتراض داریم می‌توانیم درخواست بازدید داشته باشیم. در هر حال ما کشور بزرگی هستیم و طبیعی است که مشکلات عدیده‌ای هم داشته باشیم.

انتهای پیام

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید