انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمار ظرفيت پالايش در سالهای 98 و 99 نشانگر این است که در دوران قرنطينه جهاني، پالايشگاه هاي بسيار زيادي در دنيا نیمه تعطیل شدند اما در ایران و با همت همكاران صنعت پالایش و پخش و همچنین با تكميل سایر مخازن متفرقه، بيش از يك ميليارد ليتر به ظرفيت ذخيره سازي فرآورده ها در کشور اضافه شد.

به گزارش مثلث انرژی به نقل از شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، عليرضا صادق آبادي با بیان اینکه اجرای سه پروژه خط لوله شازند/قم/ري، نائين/كاشان/ري و تبريز/خوي/اروميه در سطح كلان حدود 3500 الی 4000 ميليارد تومان صرفه اقتصادي براي كشور در پي داشته است، گفت: اجرای این طرح ها از لحاظ اقتصاد بنگاهي، اقتصاد ملي و مسئولیت های اجتماعی حائز اهميت هستند.

صادق آبادي افزود: خط لوله شازند/قم/ري ظرفيت انتقال روزانه 300 هزار بشكه و خط لوله نایین/کاشان/ری ظرفیت انتقال 200 هزار بشکه در روز را داراست كه در صورت عدم اجرا و انتقال به وسیله نفتكش جاده‌پیما هزينه حمل اين حجم از فرآورده بسیار بیشتر بود.

این مقام مسوول با بیان اینکه به طور کلی هزینه حمل و نقل جاده‌ای به ازاي هر تن-كيلومتر، 200 تومان و با انتقال با خط لوله 18 تومان به ازاي هر ليتر است، گفت: مابه التفاوت این هزینه در سه طرح مذکور 20 هزار میلیارد ریال در سال برای شرکت ملی پالایش و پخش ایجاد خواهد کرد.به گفته صادق آبادي، در سطح اقتصاد ملي بايد به اين موضوع توجه شود كه اجراي اين سه پروژه علاوه براينكه از متورم شدن بودجه شركت ملي پالايش و پخش به عنوان يك شركت دولتي ممانعت كرده است كه يك منعفت ملي نیز محسوب مي شود، منفعت ملي ديگر به بحث مابه التفاوت ارزش واقعي قيمت نفت گاز (سوخت نفتکش های جاده پیما) با قيمت گاز طبيعي مربوط مي شود.

صادق آبادي افزود: جايگزيني نفت گاز با گازطبيعي، براي هر یک از خطوط  لوله، حدود600 تا 650 ميليارد تومان صرفه جویی ایجاد می کند.وی درباره جنبه ای زیست محیطی و مسئوليت هاي اجتماعي این پروژه ها نيز گفت: هريك از اين خطوط لوله معادل تردد بیش از 1500 تانكر محاسبه می شوند كه در مجموع از تردد حدود 5 هزار تانكر به و پیامدهای آن(تصادف و ترافيك) جلوگیری می شود.

ظرفيت پالايشي كشور درشرايط كرونا کاهش نیافتمعاون وزير نفت با اشاره به اهمیت ساخت مخازن در پروژه نائين/كاشان/ري و انبارنفت اروميه گفت: با وجود شروع بحران كرونا و كاهش مصرف در اواخر سال 98 و فشار زيادي که صنعت پالايش متحمل شد، با افتخار اعلام می کنم که جزومعدود پالايشگرهاي دنيا بوده ايم كه ظرفيت پالايش کشور را كاهش نداديم.وی افزود: آمار ظرفيت پالايش در سالهای 98 و 99 نشانگر این است که در دوران قرنطينه جهاني، پالايشگاه هاي بسيار زيادي در دنيا نیمه تعطیل شدند اما در ایران و با همت همكاران صنعت پالایش و پخش و همچنین با تكميل سایر مخازن متفرقه، بيش از يك ميليارد ليتر به ظرفيت ذخيره سازي فرآورده ها در کشور اضافه شد.

صادق آبادي تاکید کرد: در سرويس قرار گرفتن به موقع اين مخازن و بهره‌برداری از خطوط لوله جدید باعث شد كه ظرفيت پالايشي كشور كاهش نیابد و اين امكان ميسر گشت تا مشکل مازاد میان میزان توليد و مصرف برطرف و ظرفيت پالايشي كشور حفظ شود. 

انتهای پیام


نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید