انتشار و بازنشر مقالات و نظرات در پایگاه خبری-تحلیلی مثلث انرژی به معنای تایید یا رد آن نمی باشد و این پایگاه دارای خط مشی و رویکرد مستقلی است.

تحریریه مثلث انرژی

تمامی حقوق وبسایت محفوظ است (استفاده از مطالب مثلث انرژی با ذکر منبع بلامانع می باشد)

پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بر اساس هدف‌گذاری در لایحه برنامه هفتم توسعه، مصرف نهایی انرژی با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت ۶۲۵ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که با توجه به اینکه اکنون روزانه معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌شود، کاهشی هشت درصدی را به‌دنبال خواهد داشت.
به گزارش مثلث انرژی به نقل از شانا، ایران یکی از بالاترین آمار شدت مصرف انرژی را میان کشورهای جهان دارد، بدمصرفی انرژی البته تنها مربوط به یک نوع سوخت نیست و این نوع مصرف در مورد تمامی حامل‌های انرژی صدق می‌کند.

این موضوع باعث شده ناترازی در گاز با وجود افزایش ظرفیت تولید در سال‌های اخیر ایجاد شود، همچنین زنگ خطر ناترازی بنزین و گازوئیل نیز به صدا در آمده و با توجه به روند افزایشی مصرف در سال‌های بعد، این ناترازی تشدید خواهد شد.

از همین رو توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا صرفه‌جویی یک لیتر سوخت با بهینه‌سازی مصرف، ۱۰ درصد هزینه ایجاد ظرفیت تولید برای همان یک لیتر است.

از سوی دیگر، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی با سرعت بیشتری قابل اجرا است، اما برای ساخت یک پالایشگاه پنج تا هفت سال زمان نیاز است و منطقی است با توجه به مزیت‌های اقتصادی بهینه‌سازی به‌عنوان راه‌حل جبران ناترازی سوخت در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اهمیت موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت در لایحه برنامه هفتم توسعه که توسط رئیس‌جمهوری به‌مجلس ارائه شد، پیش‌بینی شده تا پایان اجرای این برنامه روزانه ۶۲۵ هزار بشکه مصرف نهایی انرژی با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت کاهش یابد.

ایرانی‌ها روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه معادل نفت خام، سوخت مصرف می‌کنند که با کاهش روزانه ۶۲۵ هزار بشکه‌ای، شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه هفتم توسعه معادل ۸ درصد کمتر خواهد شد.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظر

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید